Clicky

De Vrije Ruimte

Geschreven door in Video interviews

Op mooiebedrijven.nl brengen we organisaties in beeld die afscheid hebben genomen van traditionele managementstructuren en waar intrinsieke motivatie de primaire motor is. Maar hoe zit het eigenlijk met ons onderwijssysteem en de werknemers van de toekomst die daar opgeleid worden? De Vrije Ruimte is een democratische school voor natuurlijk leren. Kinderen van 4-18 jaar gaan vanuit hun innerlijke motivatie op ontdekkingstocht. Lessen zijn niet verplicht, toetsen en examens ook niet.  Lessen worden gevolgd als consequentie van een bewuste keuze van de leerling. Leerlingen worden zo uitgedaagd om zelf na te denken over wat ze willen leren.

Keuzes leren maken

In onderstaand videofragment vertelt Peter Roemeling (coach bij De Zwerm Groep en oprichter, bestuurder en conceptbewaker van de Vrije Ruimte) hoe dat er in de praktijk uitziet. Ook vertelt hij dat de samenleving in een sneller tempo dan ooit te voren verandert. Organisaties moeten steeds flexibeler, innovatiever en creatiever worden om hier in mee te kunnen. Dat vraagt om andere kwaliteiten van medewerkers, zoals kritisch denken, snel schakelen, goed samenwerken en bovenal weten wat je zelf te bieden hebt. En dat is nou precies wat de leerlingen op de Vrije Ruimte leren.

Onvoorwaardelijk vertrouwen in het kind

In 2007 startte Marty Smit (directrice) deze school vanuit haar overtuiging dat alle kinderen van nature nieuwsgierig zijn en zich willen ontwikkelen. In de 12 jaar dat ze werkzaam was in het reguliere onderwijs zag zij dat deze intrinsieke motivatie werd ‘afgeleerd’ omdat alle leerlingen hetzelfde pad moesten volgen. In onderstaand filmpje vertelt zij wat het met leerlingen doet als zij het vertrouwen en de ruimte krijgen om zelf te kiezen. Ook vertelt zij tot wat voor resultaten het leidt als leerlingen werken vanuit hun eigen motivatie en interesses.

‘Met sommige vakken was ik sneller en met andere juist langzamer.’

Robin (12 jaar) zit al een tijdje op de Vrije Ruimte. In onderstaand fragment vertelt Robin dat hij het in groep 3 van het reguliere onderwijs heel moeilijk vond om ‘mee te doen met de rest’. Met sommige vakken was hij veel sneller en met anderen juist langzamer. Daarom heeft hij de overstap gemaakt naar de Vrije Ruimte. Nu mag hij zijn eigen tempo bepalen, zelf zijn eigen dagen indelen en lekker veel naar buiten. Daardoor zit hij veel beter in zijn vel en heeft hij ambitieuze studieplannen. Af en toe zijn enthousiaste kinderen te horen op de achtergrond… Dat hoort er bij op de Vrije Ruimte!

Hoe vinden de leerlingen het op de Vrije Ruimte?

En wat doen ze nou eigenlijk precies heel de dag? Denk in ieder geval maar niet dat ze door de afwezigheid van verplichtingen niks uitvoeren…

 

Geen reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. De Vrije Ruimte: onderwijs zonder grenzen | nieuworganiseren.nu - […] een videointerview met mooiebedrijven vertelt oprichter Peter Roemelink dat De Vrije Ruimte wil aansluiten op dit huidige werkklimaat. De…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *