Clicky

IMA Benelux

Geschreven door in Video interviews

We moeten het omgooien (2)

IMA Benelux werkt in opdracht van verzekeraars, makelaars, multinationals, autofabrikanten en andere spelers uit de automobielsector. Of je nu met je caravan strandt tijdens je vakantie, pech hebt met je lease auto, medische bijstand nodig hebt of als zich thuis een noodsituatie voordoet; de mensen van IMA bieden 24 uur per dag en 7 dagen per week hulp.

We interviewden Henri van de Kraats (directeur) en Sonja Descheemaeker (Happiness and Quality Manager)  in hun kantoor in Luik.

 

‘Ze zitten er wel maar er mist wat’

In 2012 heeft Henri er voor gekozen om zijn medewerkers erg veel invloed te geven op het reilen en zeilen binnen hun organisatie.

Hij wil samen met zijn collega’s werken aan optimale omstandigheden waarin medewerkers meer creativiteit aan de dag kunnen leggen en waarin zij zichzelf kunnen motiveren.

Dat lukt niet van de ene op de andere dag. Het vraagt tijd, een paar enthousiaste voortrekkers en een directeur die de vernieuwing voor de volle 100% steunt.

 

‘Stop filling the room’

Organisaties hebben een verstikkende cultuur en laten weinig over aan hun medewerkers. Hierdoor worden medewerkers afwachtend, nemen geen initiatieven meer en ‘gaan in de wachtstand’.

Henri is zich zeer bewust van het feit dat hij en zijn collega managers voortdurend zelfcensuur moeten toepassen. Managers hebben de neiging om te handelen, zaken zelf op te lossen en in gang te zetten.

Daarmee stoppen, geeft ruimte voor echte verandering. Maar het vraagt wel geduld. Het duurt wel drie tot vier jaar voordat je zo’n verandering samen voor elkaar hebt gekregen.

 

De humane factor centraal

Er is maar één manier om er voor te zorgen dat medewerkers echt waarde kunnen toevoegen. Daarvoor is het nodig om duurzaam met je medewerkers om te gaan.

Het is, volgens Henri, de hoogste tijd dat organisaties lessen trekken, dat zij leren van organisaties waar medewerkers centraal staan en de menselijke maat geldt.

Ter illustratie noemt hij hieronder twee prachtige voorbeelden van organisaties waar bevriende ondernemers het roer drastisch hebben omgegooid.

 

Het boek dat Henri in het tweede videofragment noemt, is geschreven door Brian M. Carney & Isaac Getz.

 

email

Nog meer video interviews van 'bottom up' bedrijven:

Voys Telecom
Finext
De Jonge Krijger
Arpa
Bruggink & Van der Velden
Jonge Honden
OBS De Regenboog
Meurs HRM
Schoongewoon
Hoppenbrouwers Techniek
De Vrije Ruimte
Schoonheid in organisaties
Siza
KAW Architecten
Koekjesbakkerij Veldt