Clicky

Schoonheid in organisaties

Geschreven door in Interviews, Video interviews

Steven de Groot

Is schoonheid alleen van toepassing op kunst of op producten en gebruiksvoorwerpen? Of is schoonheid ook een dimensie die van toepassing is op organisaties? Kun je van een organisatie zeggen ‘wat een mooi bedrijf’ of ‘wat een mooie processen heeft jullie bedrijf’?

De voor veel gebruiksvoorwerpen vanzelfsprekende combinatie van functionele waarde en esthetische waarde blijkt binnen organisaties minder gewoon. Daar is de focus vooral gericht op effectief, efficiënt en op bedrijfseconomische waarde.

Daarom startte Steven de Groot een promotieonderzoek onder leiding van Mathieu Weggeman met als belangrijkste onderzoeksvraag of en waarin medewerkers esthetische waarde (productieschoonheid en schoonheid productie) in hun werk ervaren.  En zo ja…wat hiervan de opbrengsten zijn voor mens en organisatie.

Hieronder een samenvatting: 400 pagina’s uit de dissertatie van Steven in ongeveer 8 minuten video.

 

Maak kennis met Steven de Groot

Steven de Groot volgde de Design Academy in Eindhoven, waarna hij onderwijskunde en bedrijfskunde studeerde. Op 3 juli 2014 verdedigt Steven zijn proefschrift in Eindhoven.

 

Wat kenmerkt schoonheid in organisaties?

Medewerkers ervaren schoonheid vooral in: de samenhang der dingen, interne samenwerking, klant contacten, waarden als autonomie en ontwikkeling en iets (met elkaar) kunnen realiseren. Het onderzoek van Steven heeft een lijst opgeleverd met 30 zogeheten schoonheidsdragers.

En het onderzoek van Steven wijst uit dat schoonheid in de kunsten en schoonheid in organisaties op eenzelfde manier worden ervaren: coherentie (formele kwaliteiten), identificatie (representatieve kwaliteiten) en persoonlijke smaak (expressieve kwaliteiten).

 

“Maar Steven, wat levert schoonheid nou op?”

Schoonheidservaringen leiden tot werkplezier, trots, een gevoel van eigenaarschap en flow ervaringen. Tezamen zorgen deze effecten voor een specifieke vorm van betrokkenheid bij medewerkers: ‘affective commitment’.

En ‘affectieve commitment’ is  de grootste voorspeller van performance, waardoor gesteld kan worden dat ‘mooi’ bijdraagt aan ‘goed’.

 

Dus, betere performance door schoonheid?

Schoonheidservaringen ontstaan door interactie tussen subject (beschouwer) en object (stimulus). Organisaties mooier maken betekent dus werken aan het bewustzijn van esthetiek in organisaties en door zaken als autonomie, afstemming van activiteiten, identificatie met waarden en doelen te verbeteren. Goed door mooi!

Hieronder staan de twee boeken waar Steven over spreekt. Je kunt ze veilig via Bol kopen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *