Clicky

Siza

Geschreven door in Video interviews

Kernwa

Siza is een organisatie met een breed aanbod aan zorg en dienstverlening en meer dan 150 accommodaties verspreid over de provincie Gelderland. Bij Siza wonen, recreëren en werken mensen met een handicap. Waar mensen door een handicap belemmeringen ondervinden, biedt Siza ondersteuning; met deskundigheid en ervaring.

Binnen Siza staan 4 prachtige kernwaarden centraal in het denken, besluiten en handelen:

 

Over congruentie en minder leidinggevenden

John Olde Olthof (lid van het directieteam van Siza) legt uit dat als je cliënten echt van betekenis wilt laten zijn en verantwoordelijkheid wilt laten nemen het niet kan zijn dat je je eigen medewerkers afhankelijk houdt. Ook zij moeten zelfstandigheid ervaren en verantwoordelijkheid kunnen nemen.

Alda Versteeg (P&O adviseur) legt uit dat dit volgens Siza het beste lukt als je minder leidinggevenden inzet. Alleen al de aanwezigheid van leidinggevenden geeft aanleiding om verantwoordelijkheid niet per sé  bij medewerkers zelf neer te leggen.

 

Back to basic!

De impuls om zelforganiserend te gaan werken kwam enige jaren geleden vanuit onvrede met het bestaande kwaliteitssysteem. In die tijd was dat niet meer dan een verzameling lijstjes en protocollen die voor de cliënt maar zeer beperkte toegevoegde waarde hadden. In het huidige kwaliteitssysteem van Siza staat het gesprek met de cliënt centraal met als doel om de dienstverlening te verbeteren.

Bij Siza organiseren medewerkers zelf het werk en de dienstverlening aan cliënten. Medewerkers beschikken immers over allerlei vaardigheden die zij ook privé en thuis heel vanzelfsprekend inzetten. Het gaat er om om weer ‘back to basic’ te gaan: Wat doe ik thuis dat ik ook op mijn werk kan doen?

 

Het dilemma dat zich aandient

Als je cliënten meer zelfstandigheid biedt, hen meer van betekenis laat zijn, wordt jouw rol als behandelaar of begeleider daardoor kleiner. En dat is een reëel dilemma dat zich aandient. Hoe ga je daar mee om als medewerker en als instelling? Het betekent dat je minder uren aan cliënten besteedt en dus minder omzet realiseert.

 

En wat levert het medewerkers op?

We laten Marian hieronder aan het woord. Zij werkt op Activiteiten Centrum de Laar. En is zo te horen (en te zien) erg enthousiast over de manier van werken binnen Siza.

 

Een meervoudige beperking en toch ‘van betekenis zijn’

Hieronder vertelt John over één van de vele prachtige kansen die ontstaan als je werkt vanuit de wens om cliënten van betekenis te laten zijn.

 

Meer weten over Siza?

Als je meer wilt weten over Siza kijk dan hier: www.siza.nl 

email

Nog meer video interviews van 'bottom up' bedrijven:

Voys Telecom
Finext
De Jonge Krijger
Arpa
Bruggink & Van der Velden
Jonge Honden
OBS De Regenboog
Meurs HRM
Schoongewoon
Hoppenbrouwers Techniek
De Vrije Ruimte
Schoonheid in organisaties
KAW Architecten
IMA Benelux
Koekjesbakkerij Veldt

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *