Clicky

Sociale Innovatie

Geschreven door in Sociale innovatie

Met sociale innovatie worden alle vernieuwingen bedoeld van de manier waarop werk in bedrijven wordt georganiseerd. Deze vernieuwingen zijn gericht op zowel de verhoging van de arbeidsproductiviteit als de kwaliteit van arbeid. Anders gezegd: door samen  het werk slim te organiseren stijgt de productiviteit en wordt werken ook nog eens leuker. De term sociale innovatie is trouwens geïntroduceerd om onderscheid te maken met het begrip innovatie, waarmee eigenlijk altijd  technologische innovatie wordt bedoeld.

 

Er wordt hard gewerkt in Nederland. Erg hard zelfs. De arbeidsproductiviteit in ons land is de op één na hoogste van Europa (oktober 2011). Echter, het aantal gevallen van burnout (14%) stijgt. Van 2010 naar 2011 maar liefst met 11% (bron: http://www.burnout.nl/burnoutcijfers/burnoutcijfers.htm). De kosten voor burnout worden geschat op zo’n zo’n 4 miljard per jaar. Een verhoging van de arbeidsproductiviteit langs traditionele weg (nog harder werken) lijkt daarmee niet realistisch.

Als we met een vergrijzende arbeidspopulatie ons concurrentievermogen en onze welvaart in stand willen houden moet er niet harder maar juist slimmer gewerkt worden.

In de traditionele manier van werken en aansturen zien we in ons dagelijkse werk nog veel onbenut potentieel. Medewerkers worden nog maar heel beperkt betrokken bij bijvoorbeeld de plannen voor hun eigen afdeling, ervaren weinig eigenaarschap, willen graag beter presteren dan ze nu doen … Kortom, keer op keer blijkt dat zij erg gemotiveerd zijn om een grotere en zinvollere bijdrage te leveren dan ze nu doen.

Uit het Eindrapport De Nationale DenkTank 2011

motivatie verhoogt het welzijn, de gezondheid en de prestaties van zowel werknemers als organisaties. Verhoging van het arbeidsmotivatieniveau in Nederland maakt de toename in arbeidsproductiviteit en arbeidsparticipatie mogelijk.

De motivatiebehoeften met het grootste verbeterpotentieel zijn zelfontplooiing, waardering, inspraak in beleid en instemming met visie en doelen van de organisatie. Ook flexibiliteit draagt bij aan een hoog motivatieniveau. Om deze behoeften zichtbaar en bespreekbaar te maken, moet de dialoog tussen leidinggevenden en werknemers verbeteren.

Als we (mondiaal) concurrerend willen blijven, moeten we slimmer werken en slim gebruik maken van de kennis, de ervaring en van de drive van medewerkers. We geloven dat medewerkers vanuit enthousiasme en met inzet van hun talenten, veel meer dan nu het geval is, geweldige bijdragen kunnen leveren. Kortom: leuker werk, meer output door grotere betrokkenheid en winst voor de organisatie en de maatschappij.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.